فولاد و نورد

فولاد در صنایع مختلف مانند صنعت خودروسازی، حمل و نقل هوایی، تولید انرژی، ساخت و ساز، فناوری پزشکی و … نقش اساسی بازی میکند و نیازهای زیادی از آن را برآورده می‌کند.

صنعت فولادسازی در بخش‌های مختلف تولید مانند، کوره کک، تجهیزات انتقال، کوره‌های انفجار و قوس الکتریکی، ریخته‌گری مداوم، نورد گرم و تولید صفحات سنگین در محیطی با درجه حرارت، شوک و لرزش بالا و … با چالش‌های مختلفی مواجه می‌شود که در ادامه به تشریح مختصر آن به همراه راهکارهای آن می‌پردازیم

شرکت فرانگار تبریز با بیش از چند دهه تجربه در زمینه مشاوره و تامین محصولات اتوماسیون و ابزار دقیق مورد نیاز صنایع مختلف کشور از جمله صنعت فولادسازی و نورد افتخار همکاری با برندهای مطرح همچون …. ، …. ، …. ، و …. را در رفع چالش‌های فوق دارد.

بالاترین اولویت کارخانه‌های فولادسازی، فرآیند بدون وقفه است. ما با ارائه راه‌حل‌های قابل اعتماد و متنوع برای طیف گسترده‌ای از وظایف مربوط به مراحل مختلف تولید در محیط‌های بسیار گرم تا دمای 100 درجه سانتیگراد برای ماشین‌های تبدیل زغال، کوره کوک و تجهیزات انتقال عمدتا با چالش‌های زیر روبه‌رو هستیم:

1.تشخیص موقعیت دستگاه‌های فشار:

بهینه‌سازی دسترسی به وسیله سیستم‌های خودکار موجب کاهش هزینه‌های نگهداری و افزایش کیفیت فرآیندها می‌گردد. تشخیص موقعیت حساس یا اتمام فعالیت برای دستگاه‌های فشار در محیط با دمای بالا (تا 160 درجه سانتیگراد) ، با سنسورهای القایی ما بهترین نتیجه را حاصل می‌کنید.

2.کنترل کوره کک:

تنظیم سیستم کنترل کوره، در شرایط سخت، اقدامات ایمنی شدید را ضروری می‌کند. در اینجا شما می‌توانید به مبدلی که برای مناطق خطرناک تایید شده اعتماد کنید. سنسور مغناطیسی با محافظت در برابر انفجار بصورت بهینه اجرا می‌شود، یک محیط گازی هنگام تنظیم سیستم کنترل کوره، به قابلیت اطمینان بالای نیاز دارد.

3.کنترل حرکات کوره کک:

با استفاده از سنسورهای مغناطیسی ما حتی در دمای بالای محیط تا 100 درجه سانتیگراد بدون تماس می‌توانید مسیر فرآیندها را در موقعیت محافظت شده در سیلندر هیدرولیک، کنترل و اندازه‌گیری کنید.

4.کنترل دستگاه‌های فشار:

در کوره کوک با استفاده از سیستم‌های RFID صنعتی امکان تبادل داده مطمئن در لحظه به صورت صحیح و کاملا مستقل در موقعیت‌ها، دستگاه فشار و حمل و نقل فراهم می‌سازد. حامل‌های داده در کف فعال شده و از طریق دستگاه خواندن و نوشتن بدون دید مستقیم خوانده می‌شوند.

قابلیت اطمینان در هیچ جای کارخانه فولادسازی مهمتر از کوره‌های انفجار و قوس الکتریکی نیست. به محض راه‌اندازی کوره انفجار در یک ساعت با استفاده از خنک‌کننده آبی و پر کردن مجدد و مداوم آن می‌توان بیش از چندین سال از آن استفاده کرد. همچنین در این کوره‌ها باید به طور مداوم مقادیر آهن در دمای بالا را مدیریت کند. این موارد و موارد دیگری که در این قسمت تولید وجود دارد چالش‌های زیادی را ایجاد می‌کنند که ذیل به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

1.نظارت بر کوره قوس الکتریکی:

سنسورهای تشخیص رنگ به ما در موقعیت‌یابی الکترودها در کوره قوس الکتریکی کمک می‌کند. این سنسور که در گیربکس محافظت می‌شود، با قابلیت اطمینان بالا در دماهای مختلف بررسی می‌کند که آیا علامت‌های رنگی روی الکترود به درستی استفاده شده است.

2.اطمینان از موقعیت صحیح الکترود:

سنسورهای القایی ما با میدان جوش ایمن و غیر حساس به میدان مغناطیسی با اطمینان بالا موقعیت صحیح الکترود در کوره قوس الکتریکی را شناسایی می‌کنند و در محیط‌های سخت مانند صنعت فولاد به خوبی دوام می‌آورند.

3.اندازه‌گیری شیب ملاقه ریخته‌گری:

سنسورهای شیب ما با دقت بسیار بالای 0.1 درجه، ایمنی مورد نیاز را ارائه می‌دهند. آن‌ها از کنترل دقیق محل پوشش و یا سطل ریخته‌گری اطمینان حاصل می‌کنند و بطور مداوم ملحقات را به عنوان ساخته شده ریخته می‌شوند. وضوح برجسته آن‌ها اندازه‌گیری زاویه بسیار دقیق را حتی هنگام حرکت چرخشی درگیر می‌کند.

4.اندازه‌گیری فشار برای خنک‌سازی آب:

سنسورهای دارای راندگی بسیار پایین، مانند سنسور فشار ما از خنک‌کننده کارآمد آب اطمینان دارند. آن‌ها برای استفاده در کارخانه فولاد ایده‌آل هستند، جایی که یک فرایند اندازه‌گیری فشار طولانی و پایدار را در کوره‌های قوس الکتریکی و انفجاری تضمین می‌کنند.

5.تنظیم قابل اعتماد هوا و تامین گاز در کوره انفجار:

شما می‌توانید برای کنترل شیر و فلپ در کوره انفجار، از سنسورهای استاندارد القایی یا سنسورهای مغناطیسی استفاده کنید. این‌ها به شما کمک می‌کنند تا میزان مصرف و خروج هوا را تنظیم کنید. تمام سنسورهای مغناطیسی ما با رابط گذرگاه، وظیفه اندازه‌گیری دما را برای نمایش بیش از حد گرمایش از سیستم اندازه‌گیری در داخل الکترونیک دارند.

6.نظارت بر سطح پرشدن و تبدیل به زغال شدن:

سنسورهای اولتراسونیک در شرایط سخت بسیار قابل اعتماد و دقیق کار خود را انجام می‌دهند. این امر باعث می‌شود آنها برای کنترل ارتفاعات پشته روی تسمه‌های نقاله و همچنین سطح سیلوهای استفاده کرد. به دلیل شرایط سخت یک کارخانه فولاد، آن‌ها اشیاء ساخته شده از بسیاری از مواد مختلف را ردیابی می‌کنند و شما را از عملکرد صحیح کوره حتی در اطراف گرد و غبار و خاک از مواد سنگین و کک تضمین می‌کنند.

نیروهای بزرگ ، ارتعاشات و شوک باید در خط ریخته‌گری مداوم کنترل شوند و خطوط ریخته‌گری باید انعطاف‌پذیری لازم برای فرم‌های گوناگون به صورت کارا داشته باشد. از این رو خط ریخته‌گری صنعت فولادسازی عمدتا با چالش‌های زیر روبه‌رو می‌باشد:

1.امنیت کافی برای کنترل ملاقه ریخته‌گری:

حرکت ملاقه ریخته‌گری نیاز به قابلیت اطمینان بالایی دارد و به دلیل ایمنی‌های لازم بر افزونگی سیستم‌های مورد استفاده در آنجا اضافه می‌کند. سنسورهای موقعیت مغناطیسی چندگانه ما با کارایی بیش از سه سیستم، اندازه‌گیری مستقل در یک محفظه برای پاسخگویی به کلیه شرایط لازم برای عملکرد ایمن خط ریخته‌گری مداوم شما را انجام می‌دهد.

2.حساسیت موقعیت در شمش مصنوعی (ساختگی):

سنسورهای میدان مغناطیسی ما به شما در تنظیم شروع روند کمک می‌کنند و به شما این اطمینان را می‌بخشد که موقعیت چشمه روی خط ریخته گری به طور دقیق و قابل اطمینان تشخیص داده شده باشد.

3.جایگزینی سریع سنسور بدون نشت:

ماژول تعویض سریع به شما امکان می‌دهد تا به راحتی سنسورهای مغناطیسی را در سیلندرهای هیدرولیک جایگزین کنید. از آنجا که واحد حسگر کامل تعویض می‌شود، مدار هیدرولیک بسته می‌ماند. این امر خطر نشتی را به حداقل می‌رساند و از ورود خاک به سیستم هیدرولیکی جلوگیری می‌کند.

4.حفاظت از حسگر اضافی وقتی سیستم متوقف می‌شود:

محفظه‌های محافظ حسگرهای فوتوالکتریک به طور مستقیم در خط ریخته‌گری یک افزودنی معقول است که سنسورهای مورد استفاده نیازی به مقاومت در برابر تقاضای دمای بالا ندارند و همچنین در صورت پایین آمدن سیستم می‌توانند دما را تحمل کنند. این امر به این دلیل است که می‌توانید محل نگهداری محافظ را با خنک‌کننده آب مجهز کنید. همچنین، اختیاری است که یک دمنده برای جلوگیری از ایجاد آلودگی قرار دهید.

5.چک کردن طول اسلب:

سنسورهای فاصله فوتوالکتریک ما بهترین راه‌حل برای اندازه‌گیری در بخش خنک‌کننده هستند. در آن‌جا طول صحیح صفحات برش را با دقت بالا بررسی می‌کنند. طول دقیق با استفاده از تفاوت بین دو نتیجه حسگر کنترل می‌شود.

6.انتقال اسلب بر روی میله انتقال:

نظارت دقیق مکان و هدایت مداوم حرکات چرخشی هنگام حمل اسلب بسیار مهم است. برخی از سنسورهای ما یک راه حل برجسته برای این چالش دارند. در میله‌های انتقال انحراف از خط افقی در یک محور را تا 360 درجه – بدون تماس و با بالاترین دقت اندازه‌گیری می‌کنند.

نورد گرم و تولید صفحات سنگنین همیشه با نیروهای بزرگ همراه است. شوک، لرزش و نیروهای اعمال شده در اینجا امری معمولی است و … همه این موراد در تولید نورد گرم منجر به چالش‌های زیر می‌گردد:

1.هدایت اسلب در حالت چرخش:

سنسورهای مغناطیسی ما در سیلندر هیدرولیک برای موقعیت‌یابی و هدایت اسلب‌ها ایده‌آل هستند. آنها پیکربندی صحیح راهنماهای جانبی را بررسی می‌کنند و صفحات موجود در مسیر خود را از طریق پایه نورد همراه می‌کنند و نیروهایی که هنگام شکل‌گیری ایجاد شده را جبران می‌کنند.

2.تشخیص قابل اطمینان موقعیت قطعه:

سنسورهای درجه حرارت مادون قرمز برای درجه حرارت های بالا طراحی شده‌اند و در انتقال از خط ریخته‌گری مداوم به پایه نورد استقاده می‌شوند. همچنین آن‌ها اسلب‌ها را بدون تماس در آسیاب معکوس با سرعت و دقت بالا کنترل می‌کنند. این سنسورها در محفظه ناهموار فولاد ضد زنگ دارای صفحه نمایش چند منظوره خودکار هستند و در نسخه IO-Link تمام مزایای این استاندارد ارتباطی نوآورانه را ارائه می‌دهند.

3.تنظیم دقیق شکاف نورد:

سنسور مغناطیسی ما در شرایط شدید محیط کارخانه فولاد برای تنظیم شکاف رول با دقت بالا مناسب است و با تمامیت آب‌بندی مطلق مقاومت می‌کند و نیازی به محافظت اضافی در برابر خنک‌کننده مداوم آب غرفه‌های نورد ندارد.

4.تضمین کیفیت در حالت چرخش:

با استفاده از سیستم RFID صنعتی می‌توانید به طور خودکار تمام ابزارهای مورد استفاده را ضبط و شناسایی کنید. این امر به شما امکان می‌دهد تا به سرعت بررسی کنید که رول‌های صحیح استفاده می‌شوند و جفت رول مطابقت دارد یا خیر و در همان زمان، پردازش مجدد رول‌ها مستند است. استفاده مداوم این امر به طور مداوم از خطاها جلوگیری می‌کند و به شما امکان می‌دهد تعمیر و نگهداری را در زمان مناسب انجام دهید.

5.مشخصات صحیح صفحات:

به سادگی با استفاده از کدهای رنگی و بارکد، شناسایی و ردیابی صفحات و سایر محصولات به صورت روشن و قابل اعتماد در شرایط چالش برانگیز امکان‌پذیر است. سنسور چشم از این نشانگرها برای بررسی صحت تخصیص صفحات به صورت سریع، قابل اعتماد و بدون توجه به موقعیت آن‌ها استفاده می‌کند.

معمولا در پایان کار بحث کنترل کیفیت بسیار مهم می‌باشد که ما برای رفع این چالش راهکار زیر را ارائه میدهیم:

تحقق بالاترین کیفیت مورد نیاز شما با استفاده از سنسور رنگ در بازرسی ورق و صفحه در مرحله آخر. این سنسورها کوچکترین لکه و رنگ را تشخیص می‌دهند و به طور قابل اعتماد بررسی میکنند که آیا سطح قطعه مورد نظر به خوبی صیقل داده شده است یا خیر. این سنسورها قابلیت آن را دارند که دذ نوسانات دما که منجر به کاهش دقت می‌شود تشخیص صحیح و قابل اطمینان داشته باشند.

آواتار موبایل
منوی اصلی x