صنعت نفت و گاز

با توجه به تقاضای فزاینده انرژی، فشارهای هزینه‌ای و حساسیت‌های زیست محیطی در صنعت نفت و گاز، این صنعت را به یک بازار کاملا رقابتی تبدیل کرده است.

صنعت نفت و گاز از بخش‌های مختلفی با نیازمندی‌های متفاوت مانند تولید و ذخیره‌سازی، توزیع و انتقال و فرآوری گاز طبیعی، همچنین یک سری از فعالیت‌های کلی و مشترک در تولید و خارج از تولید نفت و گاز تشکیل شده است که هر یک چالش‌های متعددی را دارد که با استفاده از تجهیزات اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق، می‌توانید بر این چالش‌ها غلبه کنید.

شرکت فرانگار تبریز با بیش از چند دهه تجربه در زمینه مشاوره و تامین محصولات اتوماسیون و ابزار دقیق مورد نیاز صنایع مختلف کشور از جمله صنعت نفت و گاز افتخار همکاری با برندهای مطرح همچون …. ، …. ، …. ، و …. را در رفع چالش‌های فوق دارد.

صنعت نفت و گاز به طور کلی با چالش‌های عمومی زیر روبه‌رو می‌شود:

1.اندازه‌گیری کردن:

با توجه به ارزش مالی بالای گاز منتقل شده در حجم زیاد و بین دو مکان با مسافت‌های طولانی (بعضا دو کشور مختلف) اندازه‌گیری دقیق و در زمان مناسب امر بسیار مهمی می‌باشد.. سنسورها و سایر محصولات و خدمات ما برای اندازه‌گیری جریان قابل اطمینان گاز بسیار مناسب می‌باشد.

2.سنجیدن و ارزیابی کردن:

سنسورهای ما جریان اطلاعاتی قابل اعتمادی به اپراتورهای کارخانه ارائه می‌دهند و به آن‌ها این امکان را میدهد که هر قسمت از فرآیند را کنترل و نظارت و از صحت آن اطمینان حاصل کند.

3.کنترل کیفیت:

در کل زنجیره ارزش باید به صورت مستمر، کیفیت مواد اولیه و همچنین جریان محصولات ارزیابی شود. راهکارهای ما با استفاده از تجهیزات اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق اطمینان حاصل می‌کند که سطح کیفی مورد نیاز مواد اولیه، محصولات نیم ساخته و محصولات نهایی حاصل می‌شود و با اندازه‌گیری ترکیب کل جریان، از مقدار محصولات جانبی نا خواسته یا قبل استفاده تجاری در تمامی سطوح را شناسایی می‌کند.

4.نظارت بر انتشار:

امروزه نظارت بر انتشار آلاینده‌ها و سایر مواد در محیط سخت‌تر و مورد کنترل و بررسی بیشتری می‌شود. سنسورهای ما راهکارهای مناسبی برای نظارت بر انتشار ذرات و گازها می‌باشند و شما با خیال راحت می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید.

5.ایمنی و حفاظت:

همیشه ایمنی و حفاظت از سایت‌های صنعتی و دارایی‌های آن‌ها و همچنین پرسنل بالاترین اولویت را دارد. تقاضای ایمنی در صنعت نفت و گاز بسیار زیاد است زیرا هر زمان ممکن است یک وضعیت فاجعه بار ایجاد شود. ما راه‌کارهایی برای شناسایی و جلوگیری از خطرات انفجار و نظارت بر مواد سمی یا خورنده در فرآیند و دریچه‌های انتشار ارائه می‌کنیم.

گاز طبیعی از مخازن متعارف زیر زمینی یا زیر دریایی، از منابع متعرف و غیر متعارف مرتبط با مخازن هیدرو کربن مانند رسوبات ذغال سنگ تولید می‌شود. با استفاده از روش‌های نوینی مانند شکستن، گاز ذخیره شده در سازنده‌ای سنگی تحت فشار زیاد استخراج آزاد می‌شود و واحدهای ذخیره‌سازی و بارگیری تولید شناور یا نیروگاه‌های شناور جایگزین سیستم عامل‌های سنتی تولید دریایی شده‌اند.

گاز طبیعی پس از جمع‌آوری و تصفیه اولیه، برای استفاده به عنوان سوخت یا فرآوری بیشتر به محصولات بالاتر حمل یا ذخیره‌سازی می‌شود.

معمولا این فرآیند تولید و ذخیره سازی گاز طبیعی با چالش‌های زیر رو به رو می‌شود که به اختصار به بیان راهکار آن می‌پردازیم:

1.تولید گاز از شکاف زغال سنگ:

اغلب گاز از منابع غیر متعارفی مانند سنگ نفت‌زا یا شکاف‌های زغال سنگ چاه‌های توزیع شده در یک منظقه بزرگ استخراج می‌شود. اندازه‌گیری حجم هر چاه به منظور حفظ یکپارچگی مخزن، مدیریت تولید درست و نظارت بر تعادل سیستم امر بسیار مهمی است. برای اینکار ما کنتورهایی پیشنهاد می‌دهیم که امکان جاسازی در نزدیکی چاه را داشته باشد و بتواند با اطمینان این گاز را از سرچمشه اندازه‌گیری کند.

2.اندازه‌گیری شعله‌های آتش:

دودکش‌های شعله‌ور تقریبا به عنوان بخشی از سیستم گازهای زائد به عنوان دریچه کنترل شده برای حجم بالای گازهای قابل احتراق وجود دارد. از نظر ماهیت، فشار، جریان، حجم و ترکیب گاز در دودکش شعله‌ور در مدت زمان کوتاه می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. دستگاه‌های اندازه‌گیری جریان گاز اولتراسونیک ما برای کنترل و اندازه‌گیری دقیق جریان فرآیند بسیار مناسب می‌باشد.

3.اندازه‌گیری محاسباتی دو طرفه در تاسیسات ذخیره‌سازی:

موجودی‌های اضافی استخراج شده برای استفاده در فصولی که تقاضا اوج می‌گیرد و شرایط بازار مطلوب‌تر می‌شود در چاه‌های بزرگی ذخیره می‌شود. با توجه به ماهیت دو طرفه ذخیره‌سازی (تزریق و برداشت)، متر جریان گاز اولتراسونیک، که ذاتا دو جهته و غیر مکانیکی هستند، یک راه حل عالی است.

معمولا مخازن نفت و گاز با بازارهای مصرف فاصله زیادی دارند و برای توزیع و انتقال آن نیازمند سیستم‌های پیچیده حمل و نقل می‌باشد. علاوه بر انتقال صحیح اندازه‌گیری بسیار دقیق حجم و کیفیت و محاسبات لازم در این زنجیره ارزش امری بسیار مهم است که باید به صورت آنی انجام شود.

1.محاسبات دقیق:

پس از تولید و فرآوری، گاز طبیعی به وسیله خطوط لوله‌ای با فشار زیاد به بازار منتقل و فروخته می‌شود. به علت حجم و فشار بالای لوله‌ها خطای کوچک در محاسبات خجم منقل شده می‌تواند ضررهای هنگفتی برای طرفین ایجاد کند. از اینرو ما کنتورهای جریان گاز را برای محاسبات سریع، دقیق و قابل اعتماد پیشنهاد می‌دهیم.

2.اندازه‌گیری در دمای برودتی:

گاز طبیعی از طریق خطوط لوله یا از طریق پایانه‌ها به توزیع‌های محلی در نقاط اندازه‌گیری پایانه‌های شهری به مصرف کنندگان تحویل داده می‌شود. در این مکان گازها بو گرفته و فشارها تنظیم می‌شود تا به دست مصرف‌کنندگان نهایی برسد. شما می‌توانید از دستگاه اندازه‌گیری جریان گاز التراسونیک به منظور انجام محاسبات بدون وقفه، اندازه‌گیری غیر مکانیکی، امکان نصب تقریبا در هر پیکربندی لوله‌کشی استفاده کنید.

3.اندازه‌گیری جریان التراسونیک در شبکه‌های توزیع:

ماژول تعویض سریع به شما امکان می‌دهد تا به راحتی سنسورهای مغناطیسی را در سیلندرهای هیدرولیک جایگزین کنید. از آنجا که واحد حسگر کامل تعویض می‌شود، مدار هیدرولیک بسته می‌ماند. این امر خطر نشتی را به حداقل می‌رساند و از ورود خاک به سیستم هیدرولیکی جلوگیری می‌کند.

گاز طبیعی فرآوری نشده معمولا از درصدهای مختلف هیدروکربن‌ها، ترکیبات گوگردی، جیوه، آب، اکسیژن و نیتروژن تشکیل شده است. کارخانه‌های پالایش گاز طبیعی باید گاز طبیعی خشک و تمیز را به مشتریان تحویل دهد. در حین این فرآوری، محصولات تجاری مناسب مانند گاز متان، اتان، گاز مایع، مایعات گاز طبیعی تولید میشوند. این فرآیند معمولا با چالش‌های زیر مواجه می‌باشد که راهکار کلان حل آن در ادامه بیان شده است.

1.غنی‌سازی اکسیژن هوا در فرآیند کلاوس:

کارخانه‌های کلاوس گاز اسیدی حارج شده از گاز طبیعی خام را پردازش میکنند. گاز اسیدی در این کارخانه‌ها از یک مرحله گرمایی عبور می‌کند که در هیدروژن سولفید تا حدی با گوگرد دی اکسید سوزانده می‌شود و گوگرد و آب اولیه تشکیل میدهد. در مراحل بعدی کاتالیزوری هیدروژن سولفید و گوگرد دی اکسید را در دماهای پایین به گوگر تبدیل می‌شوند. چالش این کارخانه‌ها اکسژن‌رسانی غنی شده هوا در کوره کلاس می‌باشد که اجازه میدهد تا گاز اسیدی با مصرف انرژی و هیدروژن کمتر در تصفیه گاز دم تولید کند. ما استفاده از یک آنالیزگر اکسیژن قوی و قابل اعتماد پیشنهاد می‌کنیم که سطح اکسیژن موجود در هوای احتراق پس از تزریق اکسیژن را کنترل کند.

2.کنترل فرآیند شیرین سازی مایعات گاز طبیعی:

اگر گاز طبیعی فرآوردی نشده، حاوی بخش‌های هیدروکربن بالا باشد می‌توان گاز مایع را به عنوان یک مجصول تجاری با استفاده از فرآیندهای شکنش انجماد، بازیابی کرد. اگر مایعات متراکم حاوی ناخالصی‌های ترکیبات گوگردی معروف به مرکاپتان‌ها باشد باید شیرین شود و در این فرآیند اجزای ترش با هوای اضافی استخراج و اکسید می‌‌شوند تا دی سولفیدهای آلکیل تشکیل شود. راهکار ما برای انجام هرچه بهتر فرآیند شیرینسازی استفاده از آنالیزورهای گاز برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن در هوای اضافی موجود در مخزن جداکننده دی سولفید، برای نظارت بر فرآیند اکسیداسیون می‌باشد.

3.کنترل تولید سینگاس:

غالباً ، از گاز طبیعی به عنوان ماده اولیه اولیه فرآیندهای شیمیایی استفاده می شود. Syngas ، مخلوطی از H2 و CO است که از متان در یک اصلاح کننده بخار تولید می شود. سپس می توان از سینگاس به عنوان ماده اولیه فرآیندهای بعدی برای تولید محصولات تجاری متنوع و مناسب مانند متانول ، آمونیاک ، LPG و سایر پتروشیمی ها استفاده کرد. برای انجام فرآیند تولید قابل اطمینان سینگاس از آنالایزرهای گاز فرایندی برای نظارت بر کارایی تبدیل متان استفاده می شود.

در خارج از واحدهای پردازش ، زیرساخت‌ها و تاسیسات کمکی اضافی در داخل و خارج سایت برق، حرارت فرآیند، فشرده‌سازی گاز و تصفیه گاز و آب و … برای پالایشگاه‌ها یا پایانه‌های شهری وجود دارد. که این موارد هم چالش‌های متعددی مانند موارد زیر دارد:

1.نظارت بر انتشار دیگ‌های بخارر و توربین‌های گازی:

واحدهای فرآیندی دیگ‌های بخار، اکسیدکننده‌های حرارتی یا مشعل‌های تصفیه گاز ضایعات، ایستگاه‌های کمپرسور و سایر تاسیسات جانبی در ارزیابی اثرات زیست محیطی در نظر گرفته می‌شوند. کمیت و نوع اجزای پایش شده و محدودیت‌های انتشار مجاز به سیاست زیست محیطی و مجوزها بستگی دارد. انتخاب یک راه حل مانیتورینگ و نظارت بر انتشار مستمر به پارامترهای زیادی از جمله نوع سوخت و روند آن بستگی دارد. با سبد محصولات اتوماسیون و ابزار دقیق ما میتوانید به راحتی این مشکلات را رفع کنید.

2.نظارت بر فرایندهای بی اثر کردن یا پوشاندن:

بیشتر مواد اولیه و فرآورده‌های صنعت نفت و گاز به دلیل ذات حضور اکسیژن قابل اشتعال هستند. برای جلوگیری از خطرات انفجار، باید از ایجاد جو انفجاری جلوگیری شود. این کار با بی اثر کردن یا پوشاندن لوله ها و مخازن ذخیره با گاز بی اثر مانند نیتروژن یا CO2 انجام می‌شود. فرستنده اکسیژن لیزری ما با نظارت بر میزان اکسیژن باقیمانده، با نمونه‌برداری و نگهداری کم گاز، مصرف گازهای بی اثر را در یک حلقه بی اثر کردن به حداقل می‌رساند.

3.باقی‌مانده‌های آلی موجود در آب فرآوری شده یا فاضلاب

در صنعت نفت و گاز ، آلودگی آب فرآیندی، سطحی و پساب با ترکیبات هیدروکربن یک خطر ثابت است. بنابراین، غلظت ترکیبات آلی در آب حاصل از سیستم‌های خنک کننده و گرمایشی، دیگ‌های بخار و تصفیه خانه‌های درون آب به طور مداوم با استفاده از سیستم‌های تجزیه کننده کل کربن آلی کنترل می شود. ما راه‌حل‌هایی برای اندازه گیری این کربن در زمان مورد نیاز و با نگهداری کم بر اساس اکسیداسیون UV یا حرارتی که می‌تواند در مناطق خطرناک نیز مورد استفاده قرار گیرد پیشنهاد می‌دهیم.

 

آواتار موبایل
منوی اصلی x